Geen B2B maar H2H.

Radiospot tips.

Business to Business is anders dan andere reclame uitingen. Tenminste dat krijgen we vaak te horen. “Nee, niet van die gewone woorden gebruiken. Het moet meer B2B, je weet wel”. Toch zijn de B2B’ers die we ontmoeten altijd hele leuke en gewone mensen. Gewone humans zeg maar. Waarom willen ze tegen andere B2B’ers dan ineens B2B praten? Omdat iemand er ooit mee begonnen is. En iedereen denk dat het zo hoort. De tip is: denk niet Business to Business maar Human to Human. We zijn tenslotte allemaal mensen.

Val je gelijk op.

Één ding per keer in een radiocommercial.

Stel u krijgt de microfoon om kort een zaal toe te preken. En u wilt dat iedereen u goed begrijpt. En zeker weten dat uw luisteraars iets horen wat ze leuk vinden en graag horen. Probeert u in de korte tijd drie dingen te vertellen? U loopt dan de kans dat niemand luistert. Toespraken, instructies, advertenties, design, radiospots werken beter als je maar één ding per keer communiceert.  

Massa medium en micro medium


We zijn het vergeten, maar tv en radio is ooit uitgevonden om reclame te kunnen maken. Adverteerders zochten een massa medium. Shows werden bedacht om zoveel mogelijk mensen een advertentie voor te kunnen houden. Nog steeds. Internet is in eerste instantie niet uitgevonden om reclame te maken. Maar iedereen heeft nu wel z'n eigen zendertje. Het wordt wel eens gebruikt om ouderwets een massa te gebruiken, bijvoorbeeld met een banner te plaatsen op bijvoorbeeld nu.nl een van de weinige site's met een miljoenen publiek. Uiteindelijke hebben maar weinig sites zo'n massa doelgroep. De meeste sites hebben gewoon een micro doelgroep. Dat is het wezen van internet. Voor ieder wat wils. Uiteindelijk kom je voor een betaalbare massa doelgroep toch weer uit bij radioreclame.


Goede Radiospots maken.

"The most effective ads don't sell but make people buy". Proffesor Byron Sharp zei dat. Hij is een hoogleraar marketing in Australie. En hij heeft gelijk.Waneer werd in uw omgeving iemand dol enthousiast van een schreeuwerige spot? Of een saaie spot? Wij zijn ze nog niet tegengekomen. Er is een verschil tussen een radiospot die geschreven is om koste wat het kost te verkopen en eentje die geschreven is om mensen tot actie aan te zetten. Stel u komt op een feestje waar u nog niemand kent, begint u dan gelijk te schreeuwen dat ze uw product moeten kopen? Precies dat werkt niet. Wat wel werkt is op een aardige, opvallende en bijzondere of humoristische manier mensen te laten focussen op een voordeel van uw product. Zodat ze denken: dat moet ik hebben! Dat bedoelt Byron. Saaie schreeuwerige spots werken niet.

Unox verkoopt 22 miljoen rookworsten per jaar . Best knap. Unox heeft natuurlijk wel de goede reclametijd meegemaakt, voor het internet tijdperk toen reclame alleen uit de t.v., radioreclame en abri's kwam. Maar, wat ze ook goed doen is de winter claimen. (Dat weet ik toevallig omdat ik voor Unox gewerkt heb bij het reclamebureau). Dat doen ze al jaren consequent. Het meeste budget wordt gestoken in de koude maanden vanaf oktober. Met als doel:  Mensen laten denken; Winter is pas echt een gezellige winter met Unox'. Dus kopen we massaal een gezellige winter in de vorm van een rookworst of soep. Unox haalt het reclamebudget er makkelijk uit. Dat claimen van een periode kan nog steeds. Toegegeven, je moet wel het budget en het product hebben om een periode te claimen. Met radioreclame is dat het voordeligst. 1000 mensen bereiken kost slechts € 5 met radioreclame. Met tv € 39.

De ROI van een rookworst.

Met aannames over wat een bepaalde doelgroep leuk vindt, moet je altijd opassen. Maar na duizenden testen bewees Neurospycholoog Sally Hogshead dat er één architype is waar we vrijwel allemaal gevoelig voor zijn: 'de game changer'. Degene die de boel op z'n kop zet, wint. Dus ga op zoek naar een innovatie in je buisiness veld die mensen fasineerd en een beetje de rebel in ze naar boven haalt. Dat deed bijvoorbeeld Routemobiel en Brand new day in Nederland en Rbnb, Tesla en Uber wereldwijd. En niet zo leuk voor ons, maar gamechangers hebben geen reclame nodig die krijgen gratis pr.

Zet de boel op z'n kop.

Radiospots staan vaak stijf van de clichés.Veel bedrijven uit dezelfde branche kopieren elkaar en zeggen vaak hetzelfde. Een paar dagen radiocommercials luisteren levert 6 reisverzekeringen op waarmee je 'zorgeloos op reis' gaat en 8 ICT-bedrijven die zeggen de "ICT oplossing' te verkopen. Het voordeel is dat klanten snel begrijpen wat je bedoelt. Maar het nadeel is jammergenoeg nog groter: doordat clichés zo overbekend zijn wordt je boodschap eerder genegeerd door je klanten. Best raar. Want vaak weten merken goed aan te geven waarin ze verschillen van hun naaste concurrenten. Maar bij het reclamemaken blijven ze graag zo dicht mogelijk bij hun naaste concurrenten. En juist dat verschil moet je benadrukken in een spot.

Betere radiocommercials maken.

Consumenten zijn extreem kritisch geworden de laatste jaren. Een ding is niet veranderd. Consumenten willen nog steeds weten waar een reclameuiting over gaat. Die logica is onveranderd. Dus denk voor het maken van een radiospot altijd: "Wat moet de luisteraar, doen, denken of voelen na het horen van onze spot?". Dat helpt de luisteraar en het effect van uw spot enorm.

Wat moet ik doen, denken of voelen na een radiospot?

Radiospots zijn in te delen in twee categorien.


1. Spots die je verwacht.

2. Spots die onverwacht zijn.


De meeste marketeers vinden voor de tweede categorie te riskant.

De eerste laat iedereen koud.


Twee soorten radiospots.

"The most effective ads don't sell but make people buy". Proffesor Byron Sharp zei dat. Hij is een hoogleraar marketing in Australie. En hij heeft gelijk. Wanneer werd in uw omgeving nog iemand dol enthousiast van een schreeuwerige spot? Of een saaie spot? Wij zijn ze nog niet tegengekomen. Er is een verschil tussen een radiospot die geschreven is om koste wat het kost te verkopen en eentje die geschreven is om mensen tot actie aan te zetten. Stel u komt op een feestje waar u nog niemand kent, begint u dan gelijk te schreeuwen dat ze uw product moeten kopen? Precies dat werkt niet. Wat wel werkt is op een aardige, opvallende en bijzondere of humoristische manier mensen te laten focussen op een voordeel van uw product. Zodat ze denken: dat moet ik hebben! Dat bedoelt Byron. Schreeuwerige spots werken niet.

Radiospots & Radioreclame

De uitdrukking bier na wijn geeft venijn komt uit de gouden eeuw. En heeft niets te maken met chemie in de maag. Mensen dronken toen bier omdat water niet schoon genoeg was. Als het je financieel beter ging dronk je wijn. Wijn gaf status. Als je terug moest aan het bier betekende dat status verlies. Venijn dus. Reclame maken is net zoiets. In de meeste gevallen probeert reclame consumenten over te halen om een ander product te gaan gebruiken. Bijvoorbeeld een andere auto, een wasmiddel of een nieuwe verzekering. Die overstap moet dan wel betekenen dat ze in status stijgen. Anders geeft dat venijn in het hoofd. Een lagere prijs is dus niet altijd een overstap waard. Maar een lagere prijs van een rebels merk die vecht tegen de grote jongens weer wel. Zorg voor een sterk merk met een status verhogende insteek. Dan kun je nog jaren mee. Proost.

Bier na wijn geeft venijn.