Nieuws & Tips.

2023

Nieuw. RadioHeads maakt nu ook Youtube reclame.

Weetje

Wij zijn een klein bureau met de kracht van een groot bureau. Dat merkte Carteam ook. Want voor Carteam zorgde wij niet alleen voor de radiospot maar ook voor de tv commercial. Binnenkort te zien op Youtube. Een goed radio idee is tenslotte ook een tv idee als je er beeld aan toevoegd.

2022

Een goede radiocommercial maak je met kennis en creativiteit.

Weetje

Wij zijn zo’n beetje de vaste leverancier van de Radboud universiteit. Dat zit zo. Zij onderzoeken regelmatig het effect van reclameuitingen. En wij mogen daarvoor de radiospots maken. En in ruil krijgen wij inzicht in alle onderzoeken. En die kennis gebruiken we weer in onze spots.

2022

Is een actie nou wel of niet goed voor je merk?

Weetje

Wij Nederlanders staan bekend om onze gierigheid en het najagen van koopjes. Diep in ons brein zit een systeem dat het liefst voor korting kiest. Schaam je niet. Want consumenten uit andere landen zijn ook gek op kortingsacties. Recent MRI scan onderzoek bij consumenten bevestigt dat ook. We zijn het gekst op gewoon simpel korting, daarna 2 halen 1 betalen. Goed voor de retail. Kans op een prijs werkt trouwens een stuk slechter gaf het onderzoek aan.

Maarrrrr, dat onderzoek wijst ook uit dat acties merken kunnen beschadigen. De consument vraagt zich ook af ; ‘waarom krijg ik ineens korting of 1 gratis’? Beter is het om en actie te koppelen aan iets. Bijvoorbeeld 'We bestaan 5 jaar dus korting!' Of probeerkorting!

2022



Achter welke doelgroep zit jij aan?

Tip

Met 13 miljoen luisteraars is elke doelgroep goed te vinden. Maar kijk uit dat je niet teveel betaalt. Bij een grote zender zit waarschijnlijk een grote groep van jouw doelgroep, maar ook heel veel luisteraars die niets doen of niets kunnen met je boodschap. Daar betaal je wel voor! RadioHeads zoekt voor je uit wat de voordeligste manier is om je doelgroep te bereiken.

2022

Koude dooie vis met rijst.

Weetje

Alhoewel accuraat is deze benaming niet de beste manier om mensen te laten genieten van sushi. Mensen zijn geen rationele informatie verwerkings machines. Mensen houden van verhalen, connecties en vaak ook ook van status. Goede marketeers en reclamemakers kunnen gewone producten ombuigen in producten die mensen ineens willen kopen. Producten serveren met een goed verhaal. Dat is marketing.

2022

Wij mogen de radiospots maken voor Amsterdam The Style Outlets.

Weetje

Wij mochten de radiospots maken voor de nieuwe Amsterdam The Style Outlets. Die opdracht kregen we van Limoon een retail reclamebureau. Aardig van ze. Op het terrein van de Sugarfactory in Amsterdam zijn outlet winkels verschenen van alle grote merken.

2022

Gerdi Verbeet sprak voor ons een radiocommercial in.

Nieuws

Wij vroegen Gerdi Verbeet om een spot in te spreken voor De Nederlandse Veteranendag. Haar vader was ook een oorlogsveteraan. Dus dat wilde Gerdi wel. We vonden haar altijd al leuk. Maar nu we haar in het echt gezien hebben zijn we helemaal fan van haar.

2022



Schreeuwerige spots werken niet.

Weetje

Er is ooit een tijd geweest dat hard schreeuwen verkocht. Toen mensen nog te imponeren waren met reclame. Die tijd is voorbij. De consument heeft de macht. Professor Byron Sharp hoogleraar marketing in Australie zegt het mooi: "The most effective ads don't sell but make people buy". En hij heeft gelijk. Wanneer werd in uw omgeving nog iemand dol enthousiast van een schreeuwerige spot zondere een greintje humor? Stel u komt op eenfeestje waar u nog niemand kent, begint u dan gelijk te schreeuwen dat ze uw product moeten kopen? Precies dat werkt niet. Wat wel werkt is op een aardige, opvallende en bijzondere of humoristische manier mensen te laten focussen op een voordeel van uw product. Zodat ze denken: dat moet ik hebben!

2021

Georgina Verbaan sprak voor ons een spot in voor het EYE museum.

Nieuws

Georgina Verbaan heeft heel veel met film. Dus wilde zij voor ons best een spot inspreken voor het Eye filmmuseum omdat dat relevant was. Het filmuseum was heel blij met haar. En wij ook.

2021

Ons nieuwe boek kan je al lezen.

Nieuws

Wij komen bij RadioHeads allemaal uit de reclamewereld. We hebben allemaal gewerkt bij grote bureaus. In de jaren hielden wij altijd bij wat er uit onderzoeken kwam. Daar werd door grote klanten altijd veel geld in geïnvesteerd. We hebben nu 50 redenen waarom klanten iets van je willen kopen maar eens opgeschreven. Binnenkort in de winkel maar hier kan je de digitale versie alvast inkijken. boekje bekijken

2021

Het merk dat de boel op z’n kop zet wint altijd.

Weetje

Met aannames over wat een bepaalde doelgroep leuk vindt, moet je altijd oppassen. Maar na duizenden testen bewees Neurospycholoog Sally Hogshead dat er ÈÈn architype is waar we vrijwel allemaal gevoelig voor zijn: 'de game changer'. Degene die de boel op z'n kop zet wint. Dus ga op zoek naar een innovatie in je buisinessveld die mensen fasineert en een beetje de rebel in ze naar bovenhaalt. Dat deed bijvoorbeeld Routemobiel en Brand new day inNederland en Airbnb, Tesla en Uber wereldwijd, die krijgen gratis pr.

2021

Martin van Waardenburg sprak voor ons radiospots in .

Weetje

Martin van Waardenburg sprak voor ons een spot in voor het Rotterdamse schoonmaakgroep Beerco. Uitgezonden op Radio Rijnmond. Misschien heb je een spot gehoord want wij maakten er 3.

2021

Radiospots zijn in te delen in 2 categorien.

Weetje

1. Spots die je verwacht.

2. Spots die onverwacht zijn.

De meeste marketeers vinden de tweede categorie te riskant.

De eerste laat iedereen koud.

2021

Wat moet ik doen, denken of voelen na het horen van een radiospot.

Weetje

Consumenten zijn extreem kritisch geworden. Één ding is niet veranderd. Een radiospot moet duidelijk zijn voor de consument. Het moet duidelijk zijn wat de consument moet doen, denken of voelen na de spot. Dat helpt de luisteraar en het effect van de spot enorm.Veel adverteerders willen teveel in hun spot vertellen.

2021 Brrrrrrookworst van Unox.

Weetje

Unox verkoopt 22 miljoen rookworsten per jaar. Best knap. Unox heeft natuurlijk wel de goede reclametijd meegemaakt, voor het internet tijdperk toen reclame alleen uit de t.v., radioreclame en abri's kwam. Maar, wat ze ook goed doen is de winter claimen. (Dat weet ik toevallig omdat ik voor Unox gewerkt heb bij het reclamebureau). Dat doen ze al jaren consequent. Het meeste budget wordt gestoken in de koude maanden vanaf oktober. Met als doel mensen laten denken; 'Winter is pas echt een gezellige winter met Unox'. Dus kopen we massaal een gezellige winter in de vorm van een rookworst of soep. Unox haalt het reclamebudget er makkelijk uit. Dat claimen van een periode kan nog steeds. Toegegeven, je moet wel het budget en het product hebben om een periode te claimen. Met radioreclame is dat het voordeligst. 1000 mensen bereiken kost slechts € 5 met radioreclame. Met tv is dat € 39.

2021

Dusan Tadic heeft ook wel eens voor RadioHeads gescoord

weetje

Laats zagen we hem weer scoren. En herinnerden wij opeens dat hij ook wel eens voor ons heeft gescoord. Dat was voor de XXimo card. Die toen sponsor was van AZ. Hij vertelde toen in onze spot dat hij liever geen kaart ontving. Alleen de XXimo card, dat vond hij niet erg. Want daar kon hij overal mee betalen bij tankstations. Dank je Tadic.

2021

Copywriting voor radiospots gaat niet over...

Weetje

Copywriting voor een radiospots gaat niet over een verkooppraatje.


Copywriting voor een radiospots gaat niet over reclame.


Copywriting voor een radiospots gaat niet over branding.


Copywriting voor een radiospots gaat over mensen aanzetten iets te DOEN.

2021

Ons brein reageert op alles wat onbekend klinkt.

Weetje

Dat heeft te maken met ons onbewuste oerbrein. Dat is ingesteld om ons te laten overleven. Daarom geeft het aan risicovolle dingen zijn volle aandacht en aan ongevaarlijke niet. Anders zouden we bij het schoenen strikken even alert zijn als bij parachutespringen. Hoe los je dat op in een radiospot? Simpel door clichés te vermijden. Gewoon door iets unieks te zeggen over je bedrijf dat niemand kan zeggen. Bedrijven die dat doen gebruiken meestal geen marketingtaal. Dat hebben ze helemaal niet nodig. Want ze kunnen in simpele taal overtuigen wat ze uniek maakt.

2021

Keep it simple.

Weetje

Stel je krijgt de microfoon om kort een zaal toe te spreken. En je wilt dat iedereen alles goed begrijpt. Probeer dan niet in de korte tijd drie dingen te vertellen? Maar hou het simpel bij 1 verhaal. Één boodschap. Anders loop je de kans dat niemand luistert. Toespraken, instructies, advertenties, design, radiospots werken beter als je maar één ding per keer communiceert.

2021

Goedele sprak voor ons een radiospot in.

Weetje

Ook heel leuk. De altijd charmante Goedele sprak voor ons een radiospot in voor de 1opde5 campagne. Ze zorgde voor 200.000 website bezoekers. Super bedankt, Goedele.

2021

Internet is geen massa medium.

Weetje

We zijn het vergeten, maar tv en radio is ooit uitgevonden om reclame te kunnen maken. Adverteerders zochten een massa medium. Shows werden bedacht om zoveel mogelijk mensen een advertentie voor te kunnen houden. Nog steeds. Internet is in eerste instantie niet uitgevonden om reclame te maken. Maar iedereen heeft nu wel z'n eigen zendertje op Instagram, YouTube, Twitter, etc. Het wordt wel eens gebruikt om ouderwets een massa te gebruiken, bijvoorbeeld door een banner te plaatsen op nu.nl een van de weinige site's met een miljoenen publiek. Uiteindelijke hebben maar weinig sites zo'n massa doelgroep. De meeste sites hebben gewoon een micro doelgroep. Dat is het wezen van internet. Voor ieder wat wils. Uiteindelijk kom je voor een betaalbare massa doelgroep toch weer uit bij radioreclame.

2021

Geen BtoB maar HtoH.

Business to Business is anders dan andere reclame uitingen. Tenminste dat krijgen we vaak te horen. “Nee, niet van die gewone woorden gebruiken. Het moet meer B2B, je weet wel”. Toch zijn de B2B’ers die we ontmoeten altijd hele leuke en gewone mensen. Gewone humans zeg maar. Waarom willen ze tegen andere B2B’ers dan ineens B2B praten? Omdat iemand er ooit mee begonnen is. En iedereen denk dat het zo hoort. De tip is: denk niet Business to Business maar Human to Human. We zijn tenslotte allemaal mensen.

2021

Elk merk verdient een radiospot met impact.

weetje

Welke radiospots heeft u onthouden de laatste tijd? De saaie ingeblikte radiospots, die u saai een product wilden verkopen? Of de spots die u lieten lachen, emotie opriepen of u een ander inzicht gaven? Precies. Waarom kiezen heel veel bedrijven voor middle of the road spots zonder emotie? Uw bedrijf is toch uniek? Waarom dan geen unieke radioreclame?

2021

Nodig hebben of willen hebben.

Weetje

Bij het schrijven van een radiospot kijken wij eerst naar de aard van een product. Heeft de consument het nodig? Of wil de consument het hebben? Simpel uitgelegd; WC papier hebben we nodig. Aanplakwimpers willen we hebben. De radiospots die je maakt voor deze producten verschillen ook. Radiocommercials voor wc papier hebben een voordeel nodig. Aanplakwimpers een ‘hebben' idee.