RADIORECLAME TIPS

Creatieve spots werken beter en besparen geld.

Creatieve reclame wordt beter onthouden, geeft een positievere merkbeleving en zorgt voor 50% meer verkoop dan doorsnee reclame. Dus heb je voor hetzelfde resultaat ook 50% minder uitzendbudget nodig. Dat concludeerde Duitse onderzoekers na een 5 jarig onderzoek van 437 reclameuitingen. Onder ‘creatief’ verstonden zij: originele en overwachte oplossingen voor een probleem. Bijkomend voordeel was ook dat werknemers bij bedrijven met ‘creatieve’ reclame, positiever waren over hun merk.

Onze radiospots winnen vaak prijzen.

Bijvoorbeeld de 1e prijs voor beste inhaker voor onze Omoda spot. Een Europese Award voor goede communicatie van Agentschap.nl. Een nominatie voor de beste spot op Radio538. Een derde prijs met onze Clini Clown spot. En Noordhoff uitgevers gebruikt onze spots in hun studieboeken voor op universiteiten. Over universiteiten gesproken. Voor de Radboud universiteit maken wij spots voor reclameonderzoek. En wij krijgen altijd die resultaten te zien. En die kennis gebruiken we weer in onze spots. Altijd handig.

Met slimmere spots en zendtijd bespaar je flink.

Wij zijn onafhankelijk. Dus adviseren wij gewoon wat het beste voor je is. Zenders verkopen uitzendtijd. Dus zullen ze sneller adviseren een langere spot of meer uitzendtijd in te zetten. Dat is nu eenmaal hun verdienmodel. Soms is een langere spot nodig om een ‘verhaal’ te vertellen. Maar vaak werkt een kortere spot ook perfect. We hebben nog meer ideeen om te besparen. Met slimmere copywriting en uitzend-ideeën besparen we soms tot wel 50% op uitzendkosten. 



Pas op voor deze fouten in een radiospot.

1. Een spot zonder emoties. (beslissingen zijn 60% gevoel en 40% ratio)

2. Luisteraars het gevoel geven dat je ze iets opdringt.

3. Niet uniek zijn. Elk bedrijf is uniek. Waarom zou je iets zeggen dat andere in uw branche ook al zeggen?

4. Te veel jargon en abstracte woorden gebruiken.

5. Te veel clichés in een spot. (goede marketing is clichés vermijden)

Leuk werkt als het relevant is.

Leuk doen om het leuk doen werkt niet binnen de reclame. Als je een grap, om aandacht te trekken, niet aan het product koppelt voelen consumenten zich bedrogen. Leuk zijn werkt heel goed als het relevant is. Onderzoek toont aan dat consumenten merken heel erg waarderen omdat ze entertainen. Dat willen ze graag belonen met een aankoop. Sommige producten zijn niet zo geschikt voor een grap. Denk aan een uitvaart verzekering of een actie met super lage hypotheekrente. Met een super lage hypotheek rente krijg je al aandacht genoeg. Grappig zijn om aandacht te trekken is dan totaal niet nodig.

Wie ben je? Wat doe je? Waarom doe je het?

Reclamemakers weten wat een merk is. Het is niet wat de eigenaar zegt dat het is. Maar wat anderen zeggen dat het is. Het draait om vertrouwen. En vertrouwen bouw je op door consequent te blijven. Een echt merk kan drie vragen direct beantwoorden. Wie ben ik? Wat doe ik? En waarom doe ik het? Eigenlijk zou je bij elke beslissing binnen je bedrijf je moeten afvragen: helpt deze beslissing het merk? Of kan deze beslissing mijn merk schaden?



5 vragen voor een betere radiospot.

1 Wat willen we met de communicatie bereiken?

2 Communicatie doelgroep.Voor wie is de boodschap bedoeld?

3 Kernboodschap.Wat willen we vertellen?

4 Key insight. Op welke oplossing of klantenwens kunnen we de spot baseren?

5 Wat moet de doelgroep doen, denken of voelen na het horen van de spot?



Radioheads doet meer dan radioreclame.

Wij hebben allemaal gewerkt bij grote reclamebureaus aan campagnes voor grote merken. En we zijn Radioheads gestart omdat wij er van overtuigd zijn dat radioreclame beter en slimmer kan. Maar wij hebben ook creative tv spots, print, online en billboard campagnes gemaakt. Daar hebben we ook EFFIES en ADCN lampen mee gewonnen. Dus een radiospot of campagne uitbouwen tot een campagne met bijvoorbeeld tv of print is dus goed mogelijk.



Liefde voor doelgroep-personages.

Misschien een open deur. Maar luisteren naar je doelgroep blijft belangrijk. In die gesprekken achterhaal je namelijk de kennis die de doelgroep heeft over je organisatie, product of dienst. Wat trekt ze aan? Wat stoot ze af? Met die kennis bouw je aan een doelgroepprofiel. Je beschrijft tot in detail één persoon uit je doelgroep. Handig want zo bepaal je bij elke keuze of communicatie activiteit of dat relevant is voor je doelgroeppersonage.



Ons boekje. Klanten krijgen het gratis van ons.

We hebben allemaal gewerkt bij grote bureaus. In de jaren hielden wij altijd alle onderzoeken bij. Daar werd door grote klanten altijd veel geld in geïnvesteerd. We hebben nu 52 redenen waarom klanten iets van je willen kopen maar eens opgeschreven. Binnenkort in de winkel maar bij ons krijg je de digitale versie alvast kado als klant.

Vraag de digitale versie aan.

RadioHeads maakt ook TV/Youtube reclame van een radiospot idee.

Een goed radio-idee kan je ook gewoon omzetten in beelden. Dat merkte Carteam ook. Wij zorgden namelijk niet alleen voor hun radiospot maar ook voor hun tv-commercial. RadioHeads is eigenlijk een klein bureau is met de kracht van een groot bureau.


Maslov is nog heel tof.

De consument veranderd sneller dan ooit. Toch sprak ik laatst iemand over Maslov z’n theorie uit 1943. Maslov is nog steeds springlevend anno 2024. Volgens de behoeften hiërarchie van Maslov kopen mensen bepaalde producten of zoeken bepaalde typen informatie om in een behoefte te voorzien. Helder krijgen op welke plek in de pyramide uw dienst of merk staat is het begin van een effectieve radiospot.





Out of the box.

Met aannames over wat doelgroepen leuk vinden, moet je altijd oppassen. Maar na duizenden testen bewees Neurospycholoog Sally Hogshead dat er één archetype is waar we vrijwel allemaal gevoelig voor zijn: 'de game changer'. Degene die de boel op z'n kop zet wint. Dus ga op zoek naar een innovatie in je businessveld die mensen fascineert en de rebel in ze naar boven haalt. Datzelfde geldt voor radiospots. Welke radiospots heb je onthouden de laatste tijd? De saaie ingeblikte radiospots, die je saai een product wilden verkopen? Of de spots die je lieten lachen, emotie opriepen of je een ander inzicht gaven? Precies. Jouw bedrijf is toch uniek? Waarom dan geen unieke radioreclame?

Nodig hebben of willen hebben.

Bij het schrijven van een radiocommercial kijken wij eerst naar de aard van een product. Heeft de consument het nodig? Of wil de consument het hebben? Simpel uitgelegd: wc-papier hebben we nodig. Aanplakwimpers willen we hebben. De radiospots die je maakt voor deze producten verschillen ook. Radiocommercials voor wc-papier hebben een voordeel nodig. Aanplakwimpers een voordeel met een emotioneel verkoopidee. 


Wat vinden consumenten aantrekkelijke Radioreclame?

Radioreclame die werkt is reclame die mensen een goed gevoel geeft over uw produc of dienst. Zelf de meest rationele radioreclame communiceert alleen maar goed als die uiteindelijk resulteerd in een goed gevoel. Gevoelens en emoties kunnen een extra dimensie aan een product geven, positieve eigenschappen geloofwaardiger maken, een reclame boodschap interessanter maken en zo uw spot effectiever laten werken.

Optimale radiocampagne duurt 2 weken.

Een effectieve radiocampagne duurt maximaal 2 weken. Radio luisteraars werden ondervraagd over de herkenning, waardering en irritatie van 25 radiocampagnes. Het effect was vanaf 1 week pas optimaal om na 2 weken uitzenden wat af te zwakken. Het eerste contact met de doelgroep was het meest effectief. Na 7 of 8 keer een spot horen nam het effect af.




Heb je genoeg merkkracht?

Is je ‘merkkracht’ groot genoeg om direct met verkopen te starten? Of moet je eerst werken aan de naamsbekendheid met je radiospot? Consumenten willen zekerheid voor ze tot actie overgaan. Elke marketing goeroe kan het je vertellen. Merkkracht verloopt in 3 stappen. 1. Kennis (Ken ik dit merk?) 2. Houding (Hoe denk ik over dit merk?) 3. Gedrag (Het is OK. Ik ga tot aankoop over).








Koude dooie vis met rijst.

Alhoewel heel accuraat, is deze benaming niet de beste manier om sushi aan de man te brengen. Mensen zijn geen rationele informatie verwerkingsmachines. Mensen houden van verhalen. Oftewel ‘Storytelling’. Goede marketeers en reclamemakers kunnen gewone producten ombuigen in producten die mensen ineens willen kopen. Producten serveren met een goed verhaal. Dat is marketing.







Wij maken onderzoek spots voor de Radboud Universiteit.

Wij zijn zo’n beetje de spot leverancier van de Radboud Universiteit. Dat zit zo. Zij onderzoeken regelmatig het effect van reclame uitingen. En wij maken daarvoor de radiospots. En in ruil krijgen wij inzicht in alle onderzoeken. En die kennis gebruiken we weer in onze spots.





Hoe word je een sterk merk?

Met elke radiocommercial komen consumenten in contact met je merk of bedrijf. Is dit consistent of ‘ziet’ uw doelgroep bij elke radiospot steeds een ander persoon voor zich? Zorg bijvoorbeeld voor een campagne met een terugkerend campagne thema. Succesvolle spots passen perfect bij uw bedrijfskarakter en zijn consistent. Alleen zo bouw je aan een sterk merk.








”You can say the right thing about a product and nobody will listen. You’ve got to say it in such a way that people feel it in their gut. Because if they don’t feel it, nothing will happen”. Bill Bernbach.

Consument is nu prosumer.

Futuroloog Alvin Toffler heeft gelijk gekregen. Lang geleden stelde hij dat de consument een ‘prosumer’ zou worden. Prosumers zijn zelfbewust, willen kwaliteit zijn op zoek naar zingeving. Ze zijn goed geïnformeerde consumenten over producten en diensten. En bepalen zelf of ze die producten en merken een plaats in hun leven gunnen. Merken moeten vanaf nu dus de sympathie van de consument zien te winnen.





Radioreclame zorgde met een klein budget voor 50% groei.

Beaphar adverteerde met hun vlooienband op de radio. In drie opvolgende maanden dat de radiospot werd uitgezonden groeide niet alleen de naamsbekendheid maar ook de sales met 50%! Radio werkte dus voor Beaphar. De commerciel directeur zei hierover: “De behoefte aan anti vlooienbanden is het hoogst bij warm weer. Met radio is goed in te spelen op het weer en weersverwachting. De radiospots werden veelal ingezet bij warm weer. Dat maakte de boodschap relevant."

Lange of korte radiocommercial?

Radiocommercials varieren tussen de 5 seconden en 2,5 minuut. Maar wat is de ideale lengte? De meeste onderzoeken wijzen uit dat extra lengte bij radioreclame positieve effecten heeft op de herinnering en waardering, schrijft Jolanda van As in ‘De effectiviteit van radioreclame’. De verschillen zijn echter marginaal en laten zien dat lengte een van de minder belangrijke beinvloedings-factoren is. Wij kiezen altijd simpel de lengte die nodig is voor de boodschap. Kan het korter dan doen we dat. Scheelt toch uitzendkosten voor onze klanten.

“Zonder data ben je gewoon een persoon met een mening”.

W.Edward Deming

Gevoel en intuïtie zijn belangrijk. Maar wij checken voor we radioreclame gaan maken onze opinie en ideeën toch altijd even. Zou iedereen moeten doen. Die uitspraak van Edward Deming is nog steeds relevant. Hij hielp bedrijven als Sony en Toyota te groeien. Dus hij zal het het wel weten.

Bier na wijn geeft venijn.

De uitdrukking komt uit de gouden eeuw. En heeft niets te maken met chemie in de maag. Mensen dronken toen bier omdat water niet schoon genoeg was. Als het je financieel beter ging dronk je wijn. Wijn gaf status. Als je terug moest aan het bier betekende dat status verlies. Venijn dus. Radioreclame maken is net zoiets. Consumenten overhalen om een ander product te gaan gebruiken. Moet wel betekenen dat ze in status stijgen. Een lagere prijs is dus niet altijd een overstap waard. Maar een lagere prijs van een rebels merk dat vecht tegen de grote jongens weer wel. Proost.

Soundlogo of geen soundlogo?

De plaats van de jingle lijkt inmiddels overgenomen te zijn door het audiologo: een kort muziekje of ander geluidseffect dat door de luisteraar meteen aan het merk gekoppeld wordt. Eigenlijk een soort van handtekening van het merk. Het bekendste audiologo is ongetwijfeld het Intel-‘pingeltje'. Het wordt vaak gebruikt door ‘grote’ merken die veel adverteren. Want voor het ‘pingeltje’ er goed in zit bij de consument, moet er eerst flink wat uitzendbudget tegenaan. Heb je voldoende uitzendbudget? Zeker doen.

Radioreclame zorgt voor 52% stijging in site bezoek.

Onderzoek door het Radio Advertentie Bureau (RAB) heeft aangetoond dat consumeneten die naar radioreclame hebben geluisterd vaker de merknaam uit de reclamecampagne intypen bij online zoekgedrag. De gemiddelde stijging is maar liefst 52%!




"The most effective ads don’t sell but make people buy"!

In zijn boek ‘how brands grow’ is onderzoeker Professor Byron Scharp heel duidelijk over reclame. “Een merk in het hoofd van de consument kan zorgen voor een aankoop, soms weken of maanden later. Instant opspringen en een aankoop doen komt vrij zelden voor." Tot diezelfde conclusie komt Sarah Gagestein in haar boek: "Denk niet aan een roze olifant”. Zij haalt het exposure effect aan. Aankopen die worden gedaan omdat we ooit een reclame hoorden of zagen.




Keep it simple.

Stel je krijgt de microfoon om kort een zaal toe te spreken. En je wilt dat iedereen alles goed begrijpt. Probeer dan niet in de korte tijd drie dingen te vertellen. Maar hou het simpel bij 1 verhaal. Één boodschap. Anders loop je de kans dat niemand luistert. Over te veel informatie in een print reclame kan je nog heen kijken. In een radiospot is dat onmogelijk. Consumenten onthouden liever niets van de boodschap dan zelf te moeten bepalen wat de belangrijkste mededeling is. Help ze een handje en breng de radiospot terug tot één gedachte.




Is een actie nou wel of niet goed voor je merk?

Nederlanders staan bekend om het najagen van koopjes. Schaam je niet. Recent onderzoek bevestigt dat consumenten uit andere landen ook gek zijn op korting. Een simpele korting vinden we het leukst, daarna volgt 2 halen 1 betalen. Maarrrrr, uit dat onderzoek kwam ook dat acties merken kunnen beschadigen. De consument vraagt zich namelijk ook af ‘waarom krijg ik ineens korting of 1 product gratis’? Beter is het om een actie te koppelen aan iets. Bijvoorbeeld 'We bestaan 5 jaar dus korting!' Of..nou, dat kunnen wij voor je verzinnen.

Achter welke doelgroep zit je aan op de radio?

Met 9,5 miljoen luisteraars is elke doelgroep goed te vinden. Maar kijk uit dat je niet teveel betaalt. Bij een grote zender zit waarschijnlijk een grote groep van jouw doelgroep, maar ook heel veel luisteraars die niets doen of niets kunnen met de boodschap. Daar betaal je wel voor! RadioHeads zoekt voor je uit wat de voordeligste manier is om je doelgroep te bereiken.






Geen B to B maar H to H.

Business to Business is anders dan andere reclame uitingen. Tenminste dat krijgen we vaak te horen. “Nee, niet van die gewone woorden gebruiken. Het moet meer B2B, je weet wel”. Toch zijn de B2B’ers die we ontmoeten altijd hele leuke en gewone mensen. Gewone humans zeg maar. Waarom willen ze tegen andere B2B’ers dan ineens B2B praten? Omdat iemand er ooit mee begonnen is en iedereen denk dat het nu zo hoort. Tip: denk niet Business to Business maar Human to Human. We zijn tenslotte allemaal mensen.





Hoe beoordeel je als adverteerder radiovoorstellen?

1. Beoordeel niet wat je leest, maar wat je hoort.

2. Probeer je tijdens het luisteren in te leven in de consument.

3. Luister naar de commercial in een ‘natuurlijke’ omgeving.

4. Scripts zijn ‘breekbaar'. Met een paar woorden veranderen kan spanning of dramatiek verdwijnen uit een spot.

5. Sta open om met iets unieks te komen als merk.




Schreeuwerige radiocommercials werken niet meer.

Er is ooit een tijd geweest dat hard schreeuwen verkocht. Die tijd is voorbij. De consument heeft de macht. Professor Byron Sharp hoogleraar marketing zegt het mooi: "The most effective ads don't sell but make people buy". En hij heeft gelijk. Wanneer werd in uw omgeving nog iemand dol enthousiast van een schreeuwerige spot zonder een greintje humor? Wat wel werkt is om aardig, opvallend, emotioneel of met humor mensen te laten focussen op het voordeel van uw product.

Neem radioreclame serieus.

Er luisteren in Nederland gemiddeld 9,5 miljoen mensen naar radioreclame. Een radiospot is dus ideaal om uw merk krachtiger te maken en te laten groeien. Neem radioreclame serieus en zorg ervoor dat uw communicatie goed aansluit bij de identiteit en het imago van uw onderneming of dienst. Zo maakt uw doelgroep kennis met een echt merk.

Internet of radioreclame?

We zijn het vergeten, maar tv en radio zijn ooit uitgevonden om reclame te kunnen maken. Shows werden bedacht om zoveel mogelijk mensen een advertentie voor te kunnen houden. Nog steeds. Internet is in eerste instantie niet uitgevonden om reclame te maken. Toch wordt het gebruikt om ouderwets een massa te bereiken, bijvoorbeeld door een banner te plaatsen op nu.nl. Dat is een van de weinige sites met een miljoenen publiek. De meeste sites hebben gewoon een micro doelgroep. Dat is het wezen van internet. Voor ieder wat wils. Uiteindelijk kom je voor een betaalbare massa doelgroep toch weer uit bij radioreclame.

Copywriting voor een radiocommercial gaat niet over...

Copywriting voor een radiocommercial gaat niet over een verkooppraatje.

Copywriting voor een radiocommercial gaat niet over reclame.

Copywriting voor een radiocommercial gaat niet over branding.

Copywriting voor een radiocommercial gaat over mensen aanzetten iets te doen.




Effectiviteit is een samenspel van emotie en verstand.

Onderzoek wijst uit dat mensen veelal beslissingen nemen met hun emotionele oerbrein of ‘lizzardbrain' en met hun verstand. Weinig consumenten nemen een beslissing gebaseerd op slechts 1 van deze twee. Aandacht wordt getrokken door emotie en de beslissing wordt genomen met het verstand. Goede radiospots spelen hierop in.





Radiocommercials zijn te splitsen in 2 categorieën.

1. Spots die je verwacht.

2. Spots die onverwacht zijn.

De meeste marketeers vinden de tweede categorie te riskant.

De eerste laat iedereen koud.









Koud kunstje van Unox.

Best knap. Unox verkoopt 22 miljoen rookworsten per jaar. Hoe ze dat doen? Consequent blijven met hun reclame en de winter claimen. Het meeste budget steken ze al jaren in de koude maanden vanaf oktober tot de nieuwjaarsduik toe. Met als doel mensen laten denken: 'Winter is pas echt gezellig met Unox'. Dus kopen we massaal een gezellige winter in de vorm van een rookworst of soep. Toegegeven, je moet wel het budget en het product hebben om een periode te claimen. Maar het is te doen. En met radio is dat het voordeligst.





Ons brein reageert op alles wat onbekend klinkt.

Dat heeft te maken met ons onbewuste oerbrein. Dat is ingesteld om ons te laten overleven. Daarom geeft het aan onbekende dingen zijn volle aandacht en aan ongevaarlijke niet. Anders zouden we bij het schoenen strikken even alert zijn als bij parachute-springen. Hoe los je dat op in een radiospot? Simpel door clichés te vermijden. Gewoon door iets unieks te zeggen over je bedrijf dat niemand kan zeggen. Bedrijven die dat doen gebruiken meestal geen marketingtaal. Dat hebben ze helemaal niet nodig. Want ze kunnen in simpele taal overtuigen wat ze uniek maakt.

Verkopen gaat via Reputatie-Relatie-Ruil.

Uiteindelijk willen we met reclame toch voor een verkoop zorgen. Een ruil maken. Je geeft het produkt in ruil voor geld. Of een consument een relatie aangaat hangt af van de reputatie. Voor ze overgaan tot zo’n ruil vragen consumenten zich af: Ken ik dit merk? Wat weet ik van dit merk? Het veiligste is als een kennis, vriend of familielid het merk aanbeveelt. Een reputatie of naamsbekendheid bouw je op met reclame. Of knettergoeie service.





Wat moet ik doen, denken of voelen na het horen van een radioreclame?

Consumenten zijn extreem kritisch geworden. Één ding is niet veranderd. Het moet duidelijk zijn wat de consument moet doen, denken of voelen na het horen van een radiospot. Dat helpt het effect van de spot enorm. Veel adverteerders willen te veel in hun spot vertellen. Maar vergeten de 'call to action’.





Effectieve radioreclame zet een product of dienst in de spotlights.

Of je spot nu grappig, serieus, emotioneel of actiematig is, alles moet relevant zijn en het product in het middelpunt plaatsen. Toch horen we regelmatig spots voorbijkomen die met niet relevante zaken de aandacht proberen te trekken. Bijvoorbeeld een grap maken en dan overspringen naar het product dat er niets mee te maken heeft. Heel verwarrend voor de consument.

Feiten en kennis zijn niet genoeg.

Reclame is de kunst van het overtuigen, heeft iemand eens gezegd. ‘Telling isn’t selling’, zeggen ze in Amerika. Feiten en kennis zijn niet genoeg om iemand te overtuigen. Emoties kunnen hierbij helpen. Uit een studie blijkt dat emotionele waarden voor de meeste mensen zwaarder wegen dan informatieve waarden.